Auteur Topic: API en script credits  (gelezen 31 keer)

wvdkuil

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • Template Support
API en script credits
« Gepost op: 21 september 2018, 09:35:41 »
Naar aanleiding van opmerkingen in andere topics, hierbij mijn "puntjes op de i"

Er zijn twee soorten credit links die u vaak onderaan een script ziet:

API-credits:
De script auteurs proberen de API die ze gebruiken netjes uit te voeren.
Dat geldt voor Ken, Wim, Jachym, Henkka en vele anderen. U zult dan ook altijd de credits naar de leveranciers onderaan hun scripts zien staan.

De API's  voor met.no / yr.no / Darksky / Temis (UV) / Meteoalarm en anderen VERPLICHTEN de credit aan de data leverancier.
Ook de tekst die gebruikt moet worden en wel of niet een logo is vaak in detail vastgelegd.
Als wij EN onze gebruikers daar niet aan de voorwaarden voldoen hebben ze het recht het verkeer te blokkeren.

Onze websites worden door deze gratis informatie waardevoller voor onze bezoekers.

De data-leveranciers verstrekken gratis deze waardevolle informatie terwijl ze wel extra kosten voor servers en de berekeningen hebben.
Dus de credit link laten staan lijkt me een zeer redelijke voorwaarde.

Dus is het in uw eigen belang de credits van deze zeer vriendelijke leveranciers altijd correct te vermelden.

"Script credits"
Er zijn vaak meerdere auteurs voor eenzelfde script. Voor WXSIM bijvoorbeeld, heeft Ken een eerste versie gemaakt, Henkka ook wat toevoegingen en dan voor Leuven doe ik een rewrite.  Script auteurs "leren" van voorgaande versies en proberen het script steeds beter te maken.
Wellicht staan er op 1 pagina wat teveel credits, dus hier en daar snoeien kan geen kwaad.  Bijvoorbeeld wel alle credits op de grote pagina en alleen de API credits op de start-pagina versie.

U mag echter als er meerdere auteurs staan NIET Leuven laten staan en de anderen verwijderen.
Ik wil niet bekend staan om het "pronken met andermans veren".

Maar als u zo dom bent om alle credits  overal te verwijderen en soms zelfs uw eigen naam neer te zetten:
=> dan is er geen support meer, geen nieuwe versie en antwoord ik niet op vragen om hulp.
Dan schrijft u zelf maar de scripts.

Wim
Vantage VUE / WLIP https://weer.sluispark.be/
Vantage VP2 / USB logger/Meteobridge https://www.weerstation-herent.be/